مقالات

کاهش 40 درصدی استفاده از اتوموبیل و افزایش 200 درصدی استفاده از دوچرخه

نویسنده: اقای داود اسدپور/چهارشنبه, 21 آبان,1399/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

 

با کاهش محسوس دما و به تبع آن بالا رفتن  آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ مواجهیم. آلودگی هوا یکی از بحث انگیزترین موضوعات مدیریت شهری است که عمده دلیل آن نیز ناشی از آلاینده های متحرک همچون اتوموبیل ها  است. طی یک سال اخیر برخی شهرهای جهان مواردی از کاهش آلودگی هوا را به دلیل گسترش بیماری همه گیر و برقراری قرنطینه و کاهش سفرهای درون شهری تجربه کردند. حتی شهرهایی بودند که بودجه مشخصی را برای توسعه مسیرهای دوچرخه و حمل و نقل پاک مصوب کردند. در بسیاری از شهرهای جهان بیماری کووید 19 تنها طی چند هفته عادت های سفر شهروندان را کاملاً تغییر داد. طی این مدت پیاده روی و دوچرخه سواری به طور محسوسی بالا رفته و گزارش های متعدد از شهرهای مختلف جهان نشان می دهد که شهروندان از این روش برای رفت و آمد لذت می برند و تنها سفرهای ضروری را با حمل و نقل عمومی (اتوبوس و قطار شهری) انجام می دهند. آمار دوچرخه سواران در بسیاری از شهرهای جهان بالا رفته و تعداد سفارشات دوچرخه تقریباً تا 200 درصد  افزایش یافته است، در حالی که استفاده از خودرو  به دلیل افزایش آمار دورکاری و انجام  کار از منزل بین بسیاری از کارکنان ادارات و شرکت ها،  تقریباً به 40 درصد آنچه در اوایل سال 2020 بوده رسیده است. طی این مدت آلودگی هوا در شهرها به سرعت پایین آمده و برای مثال در شهر منچستر انگلستان  آلودگی اکسید نیتروژن 70 درصد کاهش یافته است.
 

به طور مثال در مورد کشور انگلستان، حمل و نقل آلوده ترین بخش این کشور است. بنابراین تشویق افراد بیشتر به پیاده روی و دوچرخه سواری پس از بیماری همه گیر به نفع محیط زیست تمام شده و باعث گردیده شهرها برای ساکنانشان سالم تر باشند.
 

دولت انگلستان در بهار گذشته در صدد اعمال  کامل سیاست  فاصله گذاری اجتماعی بود تا پس از کاهش 90 درصدی تعداد مسافران و اوقات سرسام آور کاری، شبکه های حمل و نقل عمومی خدمات کامل خود را ارائه دهند. اما مجمع حمل و نقل بین المللی اذعان دارد که پس از تعطیلات ناشی از قرنطینه، مجدداً در سطح همین شهرها استفاده از اتوموبیل به صورت چشمگیری افزایش می یابد. این مسأله از این علت ناشی می شود که شهروندان ترجیح می دهند از قرار گرفتن در معرض ویروس در اتوبوس ها و قطارهای زیرزمینی در امان بمانند. به عبارت دیگر به محض پایان قرنطینه یا کاهش دورکاری، تعداد اتوموبیل ها در سطح خیابان ها بیشتر می شود و تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی به علت شیوع ویروس کاهش می یابد. حال این سؤال مطرح است چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که پیشرفت های مثبت نظیر کاهش استفاده از اتوموبیل، افزایش استفاده از دوچرخه و نتیجتاً کاهش آلودگی هوای شهرها در سفرهای کاری شهروندان به ویژگی های همیشگی زندگی شهری تبدیل شوند؟
 

پاسخ این سوال را در نوشتار بعدی با نگاهی بر اقدامات انجام یافته در شهرهای مختلف بررسی می کنیم.

 

پایان / الف

تعداد نمایش ها (11)/نظرات (0)

Search
آمار بازدید
دی ان ان